De bank

We bouwen met Gino Feys, dat staat nu wel vast. We zijn overtuigd van hun product. Nu nog de financiƫle kant regelen, maar daar maken ons weinig zorgen in. We weten dat we het bedrag sowieso kunnen lenen bij gelijk welke bank, groot of klein. Het is alleen de kunst om de beste voorwaarden los te weken.
Eerst naar de bank waar we samen klant zijn: Dexia. Worden de klanten daar in de watten gelegd? We nemen de proef op de som. Een uur lang vliegen de nieuwe begrippen me om de oren en ik raak al snel het spoor bijster. Nu moet je weten dat lief en ik samen 0 minuten les economie totaliseren, wat het volgen voor ons niet makkelijk maakt. Lief blijft enthousiast knikken wanneer de bankier zijn uitleg doet en ik doe alsof ik aandachtig ben. Ik ben al lang niet meer mee, maar lief lijkt alles te begrijpen. Let op het cursieve gedeelte. Wat leuk om in het gezelschap van zo'n slimme wederhelft te zijn.
Bij het eerste bezoek van de verkoper van de aannemer hadden we vele tips gekregen om een bespreking in de bank te kunnen volgen. Vraag naar een splitsing van de hypotheek, vraag of je de schuldsaldoverzekering erbij kunt lenen, vraag slechts de helft van de provisie te betalen, vraag dit en dat, ... De bankier kijkt vaak verwonderd op en zegt koelweg dat sommige van die zaken ronduit onbespreekbaar zijn. "Je kunt dergelijke voorwaarden in geen enkele bank verkrijgen, behalve wanneer ze het leep willen spelen". Hmz...
Wat ik vooral wilt weten is wat we maandelijks zouden moeten afbetalen wanneer we bedrag x lenen. Ik verslik met bijna wanneer ik het verdict te horen krijg. Bijna anderhalf procent hoger dan de voorwaarden die een collega bij een concurrent kreeg enkele maanden geleden. De rentevoet kan dan wel gestegen zijn, maar dit lijkt me fantastisch veel. Wie speelt het leep?

No comments: